Laurenţiu Ulici, atîta cît mai ştim noi despre el. Astăzi ar fi împlinit 76 de ani, vîrsta maturității critice...!
1. Căutătorul
de aur. Pe Laurenţiu Ulici mi-l imaginez
acum, la mai bine de zece ani de la plecare, drept un căutător de aur, unul
dintre cei care au vînturat, cîndva, pămînturile şi orizonturile Americii. Căutătorul
de aur pleca să caute filonul gros de aur, din mintea şi imaginaţia sa şi se
alegea, în final, cu cîteva firişoare de aur strecurate din mii de tone de
nisip. Pînă la urmă nu conta, de fapt, cît aur a găsit, ci cît de frumoasă era
povestea pe care o dezvolta la un pahar de „ceva tare”, faţă în faţă cu o
mulţime de fremătători aventurieri din aceeaşi tagmă.
Cam asta făcea Laurenţiu Ulici, în anii ‘80, cu noua literatură română care se năştea, în
prelungirea literaturii române clasicizate cam strîmb, dar clasicizată. Vîntura
zările şi nezările României
descoperind firişoare de talent pe mai toate coclaurile. Era la Sighet, la
Tîrgu Neamţ, la Turnu Severin, la Cicîrlău, la Bistriţa Năsăud, la Botoşani, la
Fălticeni, la Huşi, la Strunga, la Iaşi ... ! Dar unde nu era? Ducea vestea
despre unul sau despre altul dintre tinerii poeţi şi prozatori care se iveau
din magma fremătătoare a literaturii noastre. Ca un nou şi atipic „Badea
Cârţan” ducea peste munţi (care munţi?
cam toţi munţii României, de fapt!) nu cărţile scrise, ci cărţile nescrise
ale tinerilor autori descoperiţi, în care credea. Şi mare parte dintre cărţile
acelea, imaginate, aşteptate, profeţite de Lurenţiu Ulici, între timp s-au
scris.
2. Poeţii tineri. În Grecia antică probabil că Ulici ar fi avut soarta
lui Socrate: ar fi fost pus să bea cucută, ca pedeapsă pentru pervertirea
sensibilităţii tinerilor. Căci aceştia, în loc să meargă cu picioarele înfipte
pînă la genunchi în lut, ar fi descîlcit nodurile metaforelor, ca să lase
irealitatea să cotropească realitatea. Ulici era pentru poeţii tineri ca lampa
pentru fluturi, se adunau ciorchine în jurul lui ca să afle cam pe unde le era
nivelul talentului. Şi ca la „cotele apelor Dunării”, o zi în creştere, alta în
descreştere, Laurenţiu Ulici consulta pe fiecare în parte, iar pe cei grav
bolnavi de poezie îi ţinea aproape. „Prima verba”, rubrica de întîmpinare din
România literară, era o poartă deschisă de Ulici nerăbdării începuturilor
poetice şi pe cît de strîmtă era ca spaţiu, pe atît de generoasă era ca spirit.
Dacă poeţii tineri ar fi fost cai de curse, Ulici s-ar fi îmbogăţit negreşit, pentru
că pe ce paria el se alegea în cîştigător.
3. Politica. Pe un colţ de masă la o ediţie a „Zilelor Eminescu”, de
la Botoşani, Laurenţiu Ulici a scris programul unui nou partid, „Alternativa
României”, la care am aderat pe loc, pe parcursul înaintării frazelor
optimiste. Cînd a fost aruncat pe piaţa politică, partidul nostru părea un
cenaclu literar la care, ca în literatură, din prea multă democraţie toată
lumea avea dreptate. Şi unde are toată lumea dreptate, dreptatea e bine ascunsă
pentru toţi. De asta a apărut o alternativă la „alternativă”, adică Uniunea
Forţelor de Dreapta (UFD) care l-a propulsat pe Laurenţiu Ulici în Parlament. Oricum,
România lui Laurenţiu Ulici nu se intersecta cu România neo-comunismului
biruitor (de) la oraşe şi sate. În România lui Ulici e posibil ca binele să fi
fost atît de covîrşitor, încît să devină plictisitor. De asta poporul nici nu a
pus mare preţ pe un partid cu o majoritate intelectuală, s-a mers pe ideea că
prostia majoritară poate fi reprezentată exponenţial. Sau, vorba cuiva: „La noi
proştii nu sînt prea mulţi, sînt prea sus.”
4. La Sighetul Marmaţiei. O poveste poloneză de
origine evreiască spune că într-o comunitate exista, încă din cele mai vechi
timpuri, o ceremonie care avea loc într-o pădure, o dată la treizeci de ani. Un
rabin bătrîn i-a lăsat altui rabin, mai tînăr, întreaga rînduială a ceremoniei,
ca să nu se piardă. Cînd a sosit timpul, la treizeci de ani, acesta a chemat
oamenii aşezării la ceremonie, după care s-au întors cu toţii acasă. Peste
treizeci de ani, cînd a venit din nou vremea ceremoniei, rabinul murise. Cei
trei, patru credincioşi care mai rămăseseră în viaţă s-au dus în pădure
însoţiţi de cîţiva neofiţi şi de alt rabin.
Ajunşi în pădure, nu şi-au putut aminti
locul. "În poiana asta", a spus unul. "Nici vorbă, a zis altul,
e mult mai departe!". Au ales pînă la urmă un loc fără să fie siguri că e
cel mai bun, au făcut ce trebuia, după rînduieli şi s-au întors acasă. După
treizeci de ani nu mai erau decît unii dintre neofiţii de odinioară. Cu un nou
rabin în frunte, s-au îndreptat spre pădure însoţiţi de cîţiva tineri. De
această dată, n-au recunoscut nici măcar o poiană. Totul se schimbase, totul se
amesteca în mintea lor. Pînă şi rînduiala ceremoniei li se părea tulbure. Au făcut însă cum s-au priceput mai bine şi s-au
întors acasă.
După alţi treizeci de ani, un alt grup,
avînd în frunte un alt rabin, s-a dus în pădure. Auziseră despre o ceremonie de
mare însemnătate care avea loc de multe veacuri în pădure. În ce zi? Nimeni nu
mai ştia. În ce loc şi sub ce formă? Nu se putea spune. Rabinul şi credincioşii
au rătăcit prin pădure cîteva ceasuri, prin ploaie, fără să celebreze nici un
fel de ceremonie, apoi s-au întors acasă…!
Îmi amintesc de povestea asta la
Sighetul Marmaţiei, la fiecare ediţie a Festivalului de Poezie de după plecarea
lui Laurenţiu Ulici, cel care a iniţiat această “intersecţie literară”, “nordul
poeziei româneşti”, un “kilometru zero” al literaturii române, alături de
maramureşenii Gheorghe Pârja, Vasile Muste, Echim Vancea (vor mai fi fost şi
alţii, iertare!) cu vreo patruzeci de ani în urmă. La un anumit semnal porneau
din toate cotloanele ţării spre Sighet poeţii, pentru a încerca tăria poeziei,
a prieteniei şi a palincii. Dar vremea vremuieşte, Laurenţiu Ulici a plecat pe
sub geana norilor într-o altă toamnă, spre un alt Nord, poeţii tineri şi
entuziaşti de altă dată nu mai reuşesc să prindă trenul, autobuzul, nu se mai
prind nici pe ei înşişi din urmă. Că, pînă la urmă, după atîta amar de ani de
festival cine o mai ia toamna spre Sighet o face mai mult pentru a-şi căuta
propriile urme pe sub scrumul nostalgiilor
La Sighetul Marmaţiei Laurenţiu Ulici
spunea oricui, cu o accentuată mîndrie, că el e de acolo, de alături, de la
Rona, de parcă lucrul acesta ar conferi vreun titlu nobiliar. Iar la Deseşti,
acolo unde poezia era uneori mai tare decît palinca, poeţii erau aşteptaţi ca
vestitori ai „luminaţiei”. Îmi amintesc, în anul 1980, după ce o mulţime
poeticească se perindase pe scena căminului cultural, un domn mai în vîrstă tot
insista să spună şi el o poezie. După ce oamenii locului l-au tot trimis la
plimbare, Ulici îi dă voie să-şi rostească şi dînsul oful poetic. Bătrînelul
urcă pe scenă şi rosteşte spre consternarea tuturor: „Decît să scriu despre
partid,/ Mai bine mă sinucid”. Ulici nu se pierde cu firea şi îi spune cu
convingere: „Cam puţin. Promite-mi că pînă la anul mai scrii două versuri, ca
să poţi să te lauzi cu o operă poetică încheiată”.
5. La Piatra Neamţ. La Piatra Neamţ Ulici a pus în scenă, la Teatrul
Tineretului, în calitate de regizor, „Muştele” de Sartre. Scena era un teren de
tenis, o plasă care împărţea totul în două, Oreste şi Egist erau pe rînd la
serviciu fiind arbitraţi de Jupiter. Clitemnestra era majoretă şi încuraja pe
protagonişti. Restul personajelor se substituia copiilor de mingi. Se juca timp
de două ore la tiebreak, fără minge, replicile se rostogoleau dintr-o parte în
alta, zornăind înspre sală. E posibil ca meciul, odată început, ca un perpetuum
mobile, să se joace şi azi.
6. Confraţii. Nu l-am auzit niciodată pe Laurenţiu Ulici vorbind de
rău pe cineva, mai ales pe confraţi. Ştia absolut totul dspre absolut oricine
dintre autorii români. Era o istorie a literaturii române ambulantă. Poate că
de asta nu a scris o istorie a literaturii care să poarte marca Ulici, pentru
că el o trăia.
7. Limba română. Laurenţiu Ulici spunea, într-o intervenţie liberă la festivalul de poezie de la Satu Mare: "Grav e că dumneavoastră chiar credeţi
că vorbiţi limba română şi nici nu vă trece prin cap, poate nici unuia, că de
fapt sînteţi vorbiţi de limba română. Limba română este mult mai inteligentă
decît românii !"(Revista "Poesis", nr 11-12.nov- dec. 2000).
8. Şahul. Laurenţiu Ulici juca şah ca nimeni altul. Întindea
capcane, ca un vînător şiret care lasă impresia victimei că ar putea controla
orizontul. Îţi dădea trei piese importante înainte, după care te bătea
făcîndu-te să-ţi dai, nu ştiu cum, mat singur.
9. Moartea. O poveste tulburătoare despre
moarte am găsit-o în « O mie şi una de nopţi ». Cică un mare vizir s-a
prezentat într-o zi, speriat, la şeful său, califul, şi a cerut să i se
îngăduie să părăsească cetatea. Mirat califul l-a chestionat asupra motivului.
"- Azi dimineaţă, pe cînd eram în piaţă, am simţit o izbitură în umăr.
Cînd m-am întors am văzut moartea uitîndu-se la mine. Mă caută, de asta sînt încredinţat. Te rog să-mi dai cel mai
bun cal, să fug de ea. Pînă seara, dacă mă ajută Alah, ajung la Samara". Califul s-a lăsat înduplecat şi l-a lăsat pe
vizir
să plece, panicat, spre Samara. Apoi, luat cu treburile, a ajuns el însuşi în
piaţă. Aici a văzut, într-adevăr, moartea. Era îmbrăcată în negru şi avea un
şal roşu. S-a apropiat de ea şi a întrebat-o: "Marele vizir este un bărbat
încă tînăr, în plină putere, harnic şi, după cîte ştiu eu, cinstit. De ce azi dimineaţă, cînd
venea la palat, l-ai împins şi l-ai speriat? De ce te-ai uitat urît la
el?". Moartea s-a repliat şi i-a
spus: "Nu m-am uitat urît la el. L-am privit doar mirată şi atît". "Dar de ce erai
mirată?" a mai întrebat-o Califul. "Fiindcă, a răspuns moartea, nu mă
aşteptam să-l mai văd aici. Am întîlnire cu el diseară tocmai la Samara".
În noaptea în care Laurenţiu Ulici a fost
împins să soarbă otrăvurile unei case din Făgăraş, ar fi trebuit să fie la
Tîrgovişte, de fapt. A cedat rugăminţilor unui prieten, care îşi lansa o carte.
Pentru jucătorul de bridge, care a fost Laurenţiu Ulici, nu a fost o carte
cîştigătoare. Dimpotrivă. (Cum s-ar traduce asta în limbajul jucătorilor de
bridge? Iată: Patru cupe contrate si
recontrate“ ies din „mansă“, dar nu devin „slem mic“. Iar dacă „nu ţine
impasul“, pentru că Nordul are o „ţinere“ în plus, pentru că a fentat axa
adversă licitând o „treflă de precizie“ ... Din momentul în care licitaţia
se încheie, membrul axei câstigătoare care a licitat primul rămâne cu cărţile
în mână, iar partenerul lui pune cărţile pe masă, devenind „mortul“ mesei etc.).
textul e scris în 2010 ...! dar e de neschimbat...!
RăspundețiȘtergereTerifiant, monșer!
RăspundețiȘtergereAșa este...! Rămâne unul dintre oamenii cei mai frumoși pe care i-am cunoscut în viața asta...! Trăia literatura!
Ștergere