Județul Neamț este un județ activ. Lumea
care trece pe aici, în excursie sau din întîmplare, rămâne cu impresii plăcute.
Munți, ape, aer curat. Cine pleacă, este foarte încîntat. Cine rămîne, își pune
întrebări. De mai bine de patru, cinci ani în județul Neamț cea mai mare
problemă o reprezintă PODUL DE LA PRELUCA. Cozi imense, de cinci, șase
kilometri, ambuteiaje, nervi, înjurături de mamă, tată, șefi de partid, voievozi,
partide etc. De fapt, podul de la Preluca
este ... un pod. De aproape 4 metri. El traversează ceva. O apă nesemnificativă.
Dacă ar fi să o traversezi tu, cititorule, ai străbate-o cu piciorul în jumaꞌ
de minut. Simplu. Numai că pentru mașini e mai complicat. Pentru că podul e
șubred, se merge alternativ, pe cîte o bandă. De vreo patru, cinci ani acolo se
bagă bani, la fiecare execuție bugetară anuală, suma totală e de vreo patruzeci
de ori mai mult de cît a băgat Apolodor din Damasc în podul de peste Dunăre...!
Cei care au citit cartea de istorie a Românie știu despre ce e vorba și pot
face comparația.
Românii au pus piedici în fața
invadatorilor la Neajlov, la Rovine, în Codrii Vlăsiei, la Războieni, la Vaslui,
la Mărășești, la Mărăști și Oituz etc. dar nimic nu e ca Preluca. Preluca este
ultima redută. Preluca este ultimul bastion pe care nu îl trece nimeni. ”Pe
aici nu se trece” s-a spus la linia frontului din Primul Război Mondial. Nu s-a
trecut, ce e drept, dar nu a fost atît de securizat ca podul de la Preluca.
Dacă nemții care au avut de atacat Rusia, în al doilea Război Mondial trebuiau
să treacă pe la Preluca, peste pod, se lăsau păgubași. Dacă rușii trebuiau să
îi fugărească pe nemți, ca să termine războiul și aveau de trecut peste podul
de la Preluca, războiul mondial nu se termina nici azi, Doamne, ferește!
Reiau o chestiune tehnică, pe care
Apolodor din Damasc ar neglija-o, probabil, dar ține de calculul economic făcut
cu mijloacele de azi. La Apolodor din Damasc nu venea ”auditul” să vadă dacă a
furat și cît ...! Cităm: ”DRDP Iași a precizat că valoarea
contractului pentru repararea podului de pe DN15, km 302+570, la Preluca,
încheiat în ianuarie 2018, este de 835.839,48 lei, fără TVA (incluzând
proiectare și asistență tehnică). Valoarea inițială a contractului a fost de 749.384
lei, fără TVA, însă după modificarea soluției tehnice suma a fost suplimentată
cu 86.455 lei. Cu TVA, valoarea contractului este, în acest moment, de 994.648
lei. Din această sumă s-a plătit constructorului 507.353,75 lei, fără TVA,
restul lucrărilor urmând să fie executate și decontate pe parcursul acestui an.”.
Un
lucru e sigur: ca nemțeni suntem securizați în ceea ce privește vreun atac din
Occident. Blocăm podul de la Preluca. Ce e sigur e că suntem la îndemîna
Estului, că nu avem pe unde să ne luăm tălpășița, în caz de ... necaz.
Preluca
nu e un pod, Preluca e un simptom.
Comentarii
Trimiteți un comentariu